3 februari 2007

Gemenskap

Till alla er som inte har jobbat säsong nån gång kan jag berätta att det alltid är lika spännande de första dagarna av säsongen och se vad det är för nya typer som ska jobba omkring en under de kommande månaderna. Efter snart tio säsonger här uppe måste jag dock erkänna att jag blivit lite lätt socialt avtrubbad. Jag menar, vi har ju våra vänner och vår bekantskapskrets här uppe nu, och när det då väller in 60-70 nya förstasäsongare tycker jag nu för tiden att det blir svårare och svårare att lägga ner tid på att lära känna dem. Men det är alltid lika kul att se vad det är för folk som har hittat hit.

Igår kväll var hotellbaren öppen för all personal, vilket brukar vara ett ypperligt tillfälle att bilda sig mer eller mindre fördomsfulla åsikter om en massa människor som man inte ens vet namnet på. Än mindre var de kommer ifrån, hur gamla de är, eller vad de ska jobba med. Man kan helt enkelt luta sig tillbaka med en drink, och utan några som helst grunder döma folk på förhand för resten av säsongen. Eller så kommer man sig inte ens för det, utan man hamnar istället på samma gamla plats framför baren, med samma gamla folk runt omkring sig, och med samma gamla GT i handen. Och bredvid står en nyanländ och peppad 21 år gammal snowboardåkare och tänker "vad är det där för gammal övervintrad dryg jävel som tror att han är nåt", och dissar en inför alla sina polare som han delar boende med.

Och så är ännu en vintersäsong i gång.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är grön av avund över att inte vara där nu när jag vet att alla är på plats och allt snart drar igång igen. Hoppas ni får en grymt bra säsong och att vädergudarna är på er sida!