21 maj 2007

Drömmar i kras


"Bakåtsträvarna kommer tala om fjantigt drömmande om ett storstadsliv men jag ser detta som krogevolutionen."

Så inleds en krönika på pitebynight.se, Piteås egen motsvarighet till stureplan.se. Givetvis finns det några uppenbara skillnader. Stockholm - Piteå. Stureplan - Piteå stadshotell. Fadde - nån snubbe från Videoteket. Annars är själva upplägget likadant.

En kille eller tjej har glidit omkring inne på en nattklubb och tryckt upp kameran i ansiktet på mer eller mindre påverkade gäster som vid just det ögonblicket tyckte att det nog var en bra idé att ögonknulla kameran eller göra djävulstecknet tillsammans med lagkompisarna. Dessa bilder går nån dag senare att beskåda på siterna.

Och med det vill jag ha sagt? Jo, den där krönikan fortsätter nämligen så här:

"Vinterstaden Piteå har länge blivit skrevsparkad, nedtryckt och utfryst medan Sommarstaden alltid blivit vald först och har fått hänga med de coola festivalerna. Mindre tätorter drabbas ofta av denna vinterkräksjuka men jag tror Piteå har något speciellt, visst kan min lokalpatriotismiska ådra spela mig ett spratt men vi känns inte lika smittade som någon Värmländsk speedwayhåla, inga fördomar här inte. Piteå känns mer glamour än bruksort, steget mot glamouren är i alla fall inte i mina drömmar alltför långt borta."

När jag läste den här krönikan för första gången härom dagen kände jag ungefär här nånstans i texten att det här måste jag bara få kommentera. Varför? Jo, det här är nämligen bland det dummaste jag nånsin har läst. Och värre blir det:

"Utelivet i norr var under många år en fatöl och vilda slagsmål men utvecklingen har gått framåt. Idag beställer machograbbarna Cosmopolitans, visst ska vissa fortfarande visa sig på styva linan men det hela känns lite mer Ferdinand än de andra tjurarna."

Herregud.

"På ett plan har dock krogevolutionen inte riktigt hängt med och det är slutligen denna pusselbit du nu har fått tag på."

Hjälp.

"Pitebynight.se tillsammans med den nya loungen är två delar som kommer få utelivet att kicka ass. Visioner är det som får utelivet i mindre orter att leva, denna satsning kommer att bli gasolvärmaren i höstrusket och den extra kryddan under sommaren."

Nån.

"Vi ser verkligen potentialen i Piteås uteliv oavsett årstid, vi ser utelivet som vår son som ska utvecklas och via det här nya steget känns potträningen färdig. Ska nu utelivet klara av att slänga stödhjulen och tjuvröka för första gången behöver vi er hjälp för vad är massa nymodigheter utan Ferdinand och hans vänner?"

Jag dör.

Piteå är en stad vars uteliv, i jämförelse med det mesta, är mediokert. Ett stadshotell, en kinakrog, en inrökt fyllecell, och ett nybyggt vuxendagis kan till och med en värmländsk speedwayhåla visa upp. Nån glamour finns inte att tala om, vare sig nån tar ett billigt FlyNordic-plan ner till Stockholm för en shoppinghelg, eller köper det senast inkomna på zoovillage.se. Och bara för att nån trött gammal hockeyback beställer in en Cosmopolitan betyder inte det att utvecklingen går framåt.

Piteå är en stad där bara hårfrisörskor och fotbollsspelare från div. 3 får gå före i kön. En sån stad behöver inte en VIP-lounge. En sån stad behöver inte pitebynight.se.

En sån stad behöver en bar där man en vardagkväll klockan elva kan gå in, beställa en latte, Mojito, eller stor stark, och sätta sig ned ensam med en tidning eller tillsammans med sina vänner för att prata i en skön och avslappnad miljö. En sån stad behöver en klubb där dj'n spelar annan musik, egentligen precis vad som helst, än den som smurfarna kommer att köra covers på på sin nästa hitssamling. En sån stad behöver vakter som ibland kanske klarar av att neka vissa berusade gäster inträde istället för att enbart tänka på alla svarta entrépengar, och vilket lag eller hårsalong gästen spelar eller jobbar i.

Kalla mig bakåtsträvare, men i mina ögon skulle det för Piteås del vara en krogevolution om nåt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag dooor!!! Sa fruktansvart pinsamt. Pitea ar inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli glamour. Pitea ar Karls Kalla och Sunes, och jag ar saker pa att manga nostaligiskt tanker tillbaka pa tiden nar Cockney inte annu inte fatt stryka pa foten for "06".

Pitea ar myspys. I Pitea ska man ga pa kondis, fika och skvallra. Bestalla stenungsbakad hamtpizza fran Eljest och ta utomsocknes besokare till Paltzerian.

Ett valkommet inslag i gatubilden skulle dock vara en uteservering som inte ligger i konstant skugga pa gagatan, utan en terrass dar man kan dricka en dubbel espresso och lapa sol. Och skvallra.

Ha det bra i Havskogen! Och sa jakla kul att ni ska till NY!!! Men forakta inte Erica om hon bestaller en Cosmopolitan pa Manhattan, for i den settingen AR det glammigt. Ta en du med!

Manga kramar fran Lena Hyena (det sista bara for dig)... ;)

Soffan sa...

Amen Nille! Kan du inte göra ett inlägg på den där jäkla pajkisidan??? Jag skäms för att snart vara pitebo. De här kidsen sparkar ju på vår ungdom. Snälla snorungar, sluta sparka på vår ungdom!!!