12 augusti 2007

Den senaste färden


Jag har under min livstid spenderat alldeles för lite tid på vattnet, betydligt mycket mindre än vad jag skulle ha velat. Paddlat har jag i princip aldrig gjort, vilket är en ren tragedi. Första gången var egentligen härom året då vi i Björkis på en kick-off drog till Jukkasjärvi och raftade oss ner för Torneälven.

Förra söndagen var det dock dags igen. Då packade jag, Magnus, Svante, och Kalle ihop vårat pick och pack i en helikopter och flög upp efter Rautasälven för några dagars fiske och paddling ner för älven. Det här med att flyga helikopter ut i naturen är ju här uppe i fjällen en inte helt infektionsfri diskussion, vilken jag inte tänker bege mig in i. Jag kan bara konstatera att det är fruktansvärt skönt och smidigt.

Vår plan var väldigt enkel - under några dagar skulle vi paddla oss ner för Rautasälven till de fiskeställen som intresserade oss, och i slutändan komma hela vägen tillbaka till vägen och civilisationen. Att färdas ner för en älv i en gummibåt är verkligen helt fantastiskt då man tar sig fram för egen maskin, men ändå kan utnyttja naturens krafter. Samtidigt som det kan gå smidigt och relativt fort kan ju en forsfärd även erbjuda en hel del adrenalinfyllda moment. Det gjorde vår resa.

Jag orkar inte gå in på några detaljer, men om vi säger så här: det hade kunnat gå riktigt illa. Nu gjorde det ju inte det, vilket vi alla är väldigt tacksamma för, men hela situationen var nog lite mer allvarlig än vad vi i just det ögonblicket insåg. Grejen är dock att en sådan situation som vi hamnade i är ju själva anledningen till att en forsfärd kan vara en sådan adrenalinkick, precis som när det gäller till exempel skid- eller snowboardåkning. Är det inte lite farligt är det ju inte lika kul. Så enkelt är det ju bara.

Nu när allt gick bra kan man ju såhär i efterhand skratta åt det, eller för den delen blogga om det. Hade det gått åt skogen hade ju vår resa sett helt annorlunda ut, men nu blev den riktigt lyckad. Ett gäng sköna snubbar, storslagen natur, fint väder, och en hel del fisk. Och som grädde på moset nån flaska whiskey. Svårare behöver det inte vara.

Inga kommentarer: