19 januari 2007

Förarbevis

I måndags började jag en fyra dagar lång utbildning för att fixa ett förarbevis så att jag kan köra skoter i vinter. Ikväll var det dags för de praktiska bitarna och det teoretiska slutprovet.

Om jag får säga som så, jag har aldrig utgett mig för att vara nåt geni, och kan väl knappast påstå att jag är nån Obi-Wan Kenobi när det kommer till skotrar, men jag är ganska så säker på att jag hade klarat slutprovet galant utan att läsa på ett endaste dugg. Så om ni av nån anledning nån gång måste göra en sån här kurs, ta det lugnt. Har ni bara den allra minsta gnutta sunt förnuft med er kan ni nog räkna med att gå därifrån med ett förarbevis i innerfickan.

Den praktiska delen gick ut på att först lära sig hur man spänner fast en skoter på ett släp på säkrast sätt, sen se hur man byter en variatorrem och ett tändstift, och som avslutning köra ett varv runt parkeringen. Visst, ovärderliga kunskaper den dagen man står ute i en snöstorm med en skoter som inte startar, men ännu ett bevis på att det inte direkt krävs att man är raketforskare för att få köra skoter lagligt.

1 kommentar:

Soffan sa...

En gång trodde jag att det hette vibratorrem.
Klart du fixade det där! Tänk så många skoterkillar det finns som VERKLIGEN INTE är raketforskare...
Ha en underbar helg!
Kram!