10 maj 2007

Dåligt väder

Efter en hel säsong ute på fjället kan jag inte riktigt påstå att jag blir sådär jättebesviken om det inte är strålade sol på mina lediga dagar. Visst är det skönt med vackert väder, men det kan ju också direkt eller indirekt medföra en viss press att faktiskt bege sig ut och göra nånting. Dåligt väder kan verkligen på många sätt förstöra mycket, men vissa dagar måste jag medge att det är riktigt skönt att vakna och inse att det regnar eller är svinkallt ute. Bara sådär, vips, blir ju den där snart fulla tvättkorgen betydligt enklare att ta tag i, man kan äntligen beta av lite nya tv-avsnitt på hårddisken, och en extra latte sådär på morgonkvisten blir plötsligt värsta vardagslyxen.

Men det finns ju gränser. Nu vet jag knappt längre för vilken dag i rad som vi inte har sett solen här uppe. Hell, här i Abisko ser vi knappt Nuolja och i Björkis ser man inte ens skidsystemet. Där inne i den snöblandat regntunga dimman går till exempel en gräns. Jag menar, så mycket tvätt har vi inte att ta igen, och nån måtta på koffeinintaget måste till och med jag leva med. Sen att jobba i sånt här väder... Om vi säger så här, härom dagen när jag åkte nerför en av våra nedfarter, som jag bokstavligt talat har gjort hundratals gånger, höll jag plötsligt på att inte hitta ner i den tunga dimman. Crazy. Som tur är så är det typ 10 gäster i Björkis för tillfället så risken att nån av dem irrar bort sig på fjället är ändå rätt liten.

Så vad gör man en sån här ledig dag uppe i fjällen, en regnig/snöig/dimmig torsdag? Tja, den där tvättkorgen jag nämnde existerar faktiskt in real life så jag tänkte nog ge mig på den, min hårddisk börjar faktiskt också bli lite överfull med tv-serier och filmer, och ett gäng latte ska jag nog hinna med under dagen. Jag fick igår tillfället att vara sådär stereotypt norrländskt manlig och byta till sommardäck i ett vårväder som fortfarande känns alldeles för långt borta, så det är gjort, men man kan ju alltid ta dammsugaren och ge sig på den vintersäsong av grus som har samlats inuti bilen. Vi får se, nåt lär jag alltid hitta på att fördriva dagen med.

Ett som dock är säkert är i alla fall att vad jag än tar mig för idag kommer jag att göra det med årets kanske första sommarplåga i högtalarna, The Tough Alliance just nysläppta singel, "First Class Riot":

Inga kommentarer: