27 maj 2007

NYC - Part 1


Jaha, folks, vi kom över till NY helskinnade, och någorlunda i tid. Flygresan var väl något dryg, men det gick över lag rätt bra. Det New York som vi har kommit till verkar typ ha drabbats av någon form av värmebölja, vilket är kul då det ju alltid är roligt med fint väder, men jag personligen måste säga att det är lite jobbigt. Speciellt om man inte har packat några shorts... Igår morse pratade snubben på Fox morgonnyheter om temperaturer upp mot "91 degrees", vilket ni själva får räkna om till celsius. Jag kan dock intyga att det var jäkligt varmt.

Annars är den här stan betydligt mindre än vad jag trodde att den skulle vara. Att gå mellan de olika stadsdelarna är inte alls den omöjlighet som jag hade trott, även om jag kanske inte skulle få för mig att gå kors och tvärs över Manhattan bara för skojs skull. Men att gå omkring i stadsdelar som Soho och Tribeca är ganska snabbt överstökat, för att inte tala om Chinatown och Little Italy som typ är lika stora som Småstaden. Däremot är affärsutbudet något bättre än i Småstaden. Och billigare. Eller rättare sagt, helt sjukt billigt.

Hittills har vi spenderat den mesta tiden på södra Manhattan med en hel del shopping, men också hunnit med en sväng ut med Staten Island-färjan för att kolla in Frihetsgudinnan. Ground Zero är också avklarat. Igår (läs fredag) var vi upp till Central Park en kort sväng, vilket vi hade tänkt göra om imorgon. En längre parkpromenad känns som en vettig grej att fördriva en söndag med. Nu är det dock lördagkväll, och om allt går som det ska blir det marokanskt till middag ikväll och sen några drinkar nånstans i Soho.

Och just det, jag hade tänkt lägga upp ett helt gäng med bilder, men Blogger sa ifrån, så det får bara bli en så länge. Den är dock rätt talande för NY, om jag får säga det själv.

Inga kommentarer: