8 juni 2007

Avverkning


I den här bloggens barndom, och för den delen även i början av vår vistelse här i Abisko, skrev jag en hel del stolta och testosteronstinna inlägg om monteringen av vår parabol. När jag och min käre far höll på att härja med detta var vi en smula oroliga att ett par träd som står tvärs över vägen från vår stuga skulle komma att ställa till problem för satellitsignalen, men det funkade faktiskt. Visst, när det stormade som värst i höstas och vintras och vi alla trodde att Harmageddon var över oss var det bara att hälsa tv-tittandet hej då, men annars har det över lag funkat bra. Fram till nu.

Nu har träden här uppe oundvikligen slagit ut, och det har medfört att det inte bara är jag som har drabbats av pollenallergi, utan även parabolen. Skogsdungen här bredvid oss har blivit lite för tät med alla gröna löv för att signalen till parabolen ska nå fram, så sen vi kom tillbaka hit har vi varit utan tv whatsoever. Vi hade dock redan i höstas förstått att detta skulle kunna bli ett problem, och vi började då höra oss för om möjligheterna att kanske nacka två träd. Bor man i en nationalpark och är en väluppfostrad pitebo kan man ju inte bara gå ut och veva med sågen riktigt hur man vill. Det visade sig dock igår att det bara var att såga bäst vi ville, så igår kväll skred vi till verket. En timme senare hade vi fällt två björkar utan att såga av oss några mer eller mindre nödvändiga extremiteter, telefonledningen hängde fortfarande kvar, och Sushi låg inte invalidiserad under en trädstam. Och tv-signalen har aldrig varit bättre. Så i skrivande stund kan jag på våra fem första kanaler välja mellan följande program: Kaksi/Två, 24 Direkt, Glamour, Reba, och Capish. I love it.

1 kommentar:

Soffan sa...

Hej hej! Jag har bytt adress:
www.ssomisaker.blogspot.com

Same shit, different name.