16 juni 2007

Niklas mat


Det finns många olika saker man kan beskylla mig för, men att kalla mig för ekonomisk är inte en av dem. Jag skulle i vissa specifika fall faktiskt kunna sträcka mig så pass långt som att kalla mig själv för slösaktig. Det här är verkligen inte nåt som jag är stolt över, men jag kan inte riktigt heller påstå att jag ser det som ett problem. I vissa fall tycker jag faktiskt att det är värt att slösa en hel del pengar, men givetvis rör det sig om endast en handfull speciella tillfällen. Jag slänger ju inte pengar omkring mig. Inte jämt i alla fall.

Det finns dock ett särskilt tillfälle då jag är väldigt glad att jag inte snålar in, och det är i mataffären. Visst går det att handla ekonomiskt, och att laga schysst mat för en billig penning, men visst finns det väl tillfällen då man gärna lägger några kronor till för att få det där lilla extra? Eller när man känner för att inte laga mat alls, utan istället käka ute. På en restaurang kan några kronor hit eller dit verkligen innebära en stor skillnad, och även om man idag kan äta riktigt bra och billig mat ute går det inte att jämföra kvalitén på en varmrätt och dess innehåll för 50 kr och 250 kr.

Här uppe växer ju inte restauranger på träden direkt, vilket gör att man kan unna sig lite roligare och dyrare mat och prylar i köket hemma. Visst är det skönt att ibland kicka igång en micromiddag, men ännu roligare är det ju faktiskt att laga en riktigt grym middag med massor av schyssta råvaror, vilket ibland inte är helt problemfritt då det är 10 mil till närmaste matvarubutik med riktigt bra utbud. Men det brukar lösa sig.

Så ikväll när ni sitter och funderar över vilken restaurang ni ska gå till tänkte vi grilla hamburgare, med hamburgerdressing, senapssås, och klyftpotatis. Till dessert blir det hallonpannacotta med en bärsås. Allt hemlagat givetvis.

Inga kommentarer: