2 juni 2007

NYC - Part 3


Efter mycket om och men är vi nu tillbaka i Norrfjärden, och då menar jag verkligen vad jag säger med mycket om och men.

Vid lunchtid i torsdags checkade vi ut från hotellet, och i och med att vi då hade all packning med oss bestämde vi oss för att åka ut till flygplatsen i Newark fastän vi först skulle lyfta vid femtiden. Det var dock inga problem att spendera väntetiden ute på flygplatsen (taxfree, Starbucks, Entourage), och halv sex satt vi i planet, redo att flyga hem till Sverige.

Strax innan klockan tio lyfte vi.

Efter drygt fyra timmar i planet ståendes på startbanan och sen den åtta timmar långa flighten landade vi, lagom humorbefriade, 40 minuter för sent för att hinna med vårt flyg till Luleå. Givetvis ville inte Continental ersätta våra förbrukade biljetter då orsaken till förseningen var en storm i Massachusetts, och SAS kunde inte heller hjälpa oss eftersom SAS är ett företag vars anställda är det mest inkompetenta patrask jag någonsin stött på och SAS är ett företag som om jag bara kunde och hade tid och möjlighet skulle totalvägra att flyga med för resten av mitt liv och SAS är ett företag som borde brinna i helvetet för alltid och alltid.

Med andra ord, det var bara att förnedra sig själv och spä på sitt självhat med en uppsättning nya SAS-biljetter, till Skellefteå i stället, och sen genomgå den på alla sätt och vis lika intressanta som gravt efterblivna proceduren med att checka in sig själv och sitt bagage. Detta är dock en händelse som är värdig ett eget inlägg, men som jag tror måste skrivas med en viss distans och alkoholkonsumtion för att inte freaka ur totalt.

Så här i efterhand måste jag dock säga att fastän vår hemresa just nu kastar en viss skugga över helhetsintrycket, så var den här resan en grym upplevelse. New York är verkligen en fascinerande stad som jag gärna skulle besöka flera gånger, men knappast skulle kunna tänka mig att bo i. Personligen tycker jag att en veckas vistelse där var lagom, då alla intryck nästan kan bli för mycket. Till slut kände jag mig snudd på lite blasé, fastän vi faktiskt befann oss i världens kanske mest spektakulära stad. Då är det kanske dags att åka hem igen och tänka igenom vad man just upplevt.

Att komma tillbaka till Norrland efter en vecka i New York var dock också en upplevelse i sig, då kontrasterna är så ohyggligt stora. När vi klev ur ett litet propellerplan på flygplatsen i Skellefteå, i frisk luft och strålande solsken, kunde inte ens jag undvika att uppskatta en sån på alla sätt och vis värdelös stad, och USA kändes plötsligt lite annorlunda än bara några timmar tidigare.

Inga kommentarer: